Test: Corratec E-Power RS 150 29 CX - všestranný e-bike so skvelým motorom

Test: Corratec E-Power RS 150 29 CX - všestranný e-bike so skvelým motorom

  Kategórie: Recenzia
 30.07.2019
E-Power RS 150 29 CX - all-mountain e-bike druhej najnižšej špecifikácie od bavorskej značky Corratec v teste. Prepracovaná integrovaná batéria a motor Bosh CX v kľukách vyzerajú naozaj dobre. 
Ako sa správajú v teréne? Dozviete sa v teste.



Text & foto: Andrej


E-bike fenomén naberá každým rokom na intenzite. Na západe už vec bežná. Mohli sme to osobne vidieť na výstave Eurobike, ktorá určuje trendy v cyklistike, no aj v nemeckých uliciach a kopcoch, kde e-biky jadzia vo veľkom. Otázka teda neznie, či aj tento trend k nám dorazí, ale skôr kedy.

Všetky väčšie značky majú v ponuke niekoľko modelov e-bikov na rôzne použitie. My si dnes predstavíme all-mountain model od bavorských harcovníkov - Corratec E-Power RS 150 29 CX.

corratec e power RS 150



Prečo all-mountain e-bike?

 
29 palcové trailbiky, alebo teda all-mountainy so zdvihom niekde medzi 130 – 150 mm vcelku hýbu svetom a aj nám osobne sa veľmi páčia. Je to naozaj univerzálny pomer medzi pohodlnosťou smerom do kopca a potenciálom na zjazd.

Corratec E-Power RS 150 29 CX disponuje univerzálnym 150 mm zdvihom vzadu a 140 mm vpredu (prípadne 150 mm vo vyššej špecifikácií). 
Ide teda o univerzálneho parťáka do Slovenských hôr, ktorý by sa nemal zľaknúť žiadnych nástrah.



Rám


E-bike sa dodáva v štyroch veľkostiach. Mnou testované L-ko (51 cm) my pekne sadlo, aj napriek mojej nižšej postave. Rám je však podľa moderných trendov - nízky a položený. Hlavový uhol 67 a sedlový 74 stupňov, pomerne dlhý rázvor a vzpriamený posed. Aj napriek 29 palcovým kolesám a štedrej porcií zdvihu sa mi hneď na úvod sedelo pohodlne, k čomu prispieva aj veľmi dobré továrenské sedlo. 

Vyzdvihol by som integrovanú batériu v spodnej rámovej trubke. Tá sa dá vybrať a nabiť aj mimo bicykla. Spolu s motom tvoria úhľadný celok, čím sa finálny výzor e-biku z diaľky veľmi približuje jeho nemotorovým bratancom.

Keď však prehodíte nohu cez rám a šliapnete do pedálov, hneď je jasné, že niečo je iné v porovnaní s “obyčajným” bicyklom…



Motor


Srdcom každého e-biku je motor. V tomto prípade nový model od firmy Bosh s označením Performance CX. Maximálna rýchlosť 25 km/h je samozrejme limitovaná legislatívou EÚ a v turbo, teda najsilnejšom móde asistencie ju možno pri štarte dosiahnuť na pár metroch. Nečudo, keďže sila 250 wattov má krútiaci moment 75 Nm, čo sú hodnoty, ktoré pri 24 kilovom stroji sakra cítiť!



Motor má štyri úrovne asistencie, od módu "eco" až to "turbo". Rozdiely v úrovniach sú naozaj citeľné, čo dáva jazdcovi široké možnosti rozhodnúť sa, o aký intenzívny tréning má v daný deň záujem.

Samozrejme ja hneď po nasadnutí volím "turbo" mód, najsilnejšiu úroveň asistencie a na tvári sa zjavuje úsmev. Na asfalte sa cítim ako cesťáku, alebo atlét s najlepšou kondičkou na svete. Motor zrýchľuje citeľne no plynulo, žiadne kopanie sa nekoná.

Akurát softvérové obmedzenie rýchlosti utne moju srandu a nad 25 km/h rýchlosť zrazu musím dupať po svojich, čo až taká sranda nie je. Tých 5 km/h rýchlosti v obmedzení smerom hore by bodlo.




Výbava a komponenty


Tlmenie od Manitou je funkčné, najmä nová vidlica Machete s hrubými nohami má citlivý chod, aj keď tlmenie pomalej a rýchlej kompresie by na nej skúsenejší biker hľadal márne. Jej jednoduchosť v nastavovaní v praxi sa však ukázala ako výhoda. Pár klikov pri prvom zjazde a mám tlmenie tam, kde chcem.

Brzdy Shimano M315 brzdia uspokojivo aj vďaka veľkým kotúčom, ktoré nemali problém zastaviť masu e-biku aj v prudšom klesaní.

Shimano XT pohon s 10-kolovou kazetou radí veľmi spoľahlivo. Chválim jednoprevodník, z ktorého mi reťaz za celú dobu padla presne 0 - krát. A to som si dopral naozaj aj hodne exponovaný terén, aký mi len Malé Karpaty vedia ponúknuť.



Ostatné komponenty vrátane kolies nesú meno vlastnej Corratec značky – ZZYZX. Kokpit je zvolený veľmi dobre, krátky predstavec spolu so 780 mm širokými rajdami dodávajú stabilitu keď treba. 

E-bike je obutý v plášťoch Continental Xking o šírky 2,4 palca. Spolu s 29 palcovým priemerom sa pri jazde ukázalo ako dostatočná kombinácia. V náročnom teréne by sa však hodil agresívnejší vzar, minimlne na predné koleso.

Čo ale nepotešilo je absencia teleskopickej sedlovky, ktorá sa na tento druh a určenie (e-)biku naozaj hodí a pýta. Vo vyššej verzií tohto modelu ju už ale nájdeme.

 

Jazda



Každý novic na e-biku by si mal dopriať dostatok času so zoznámením sa, ako motor funguje. Bosh CX, s ktorým pri Corratecu máme česť je naozaj skvelý. Nekope a to ni v najvyššom móde pri prudkom zášľape. Softvérovo je vyladený veľmi rozumne a pilotovi naozaj pomáha tam, kde treba.

 

Smerom hore


Aj do prudkého kopca je jazda na e-biku malina. Najmä po asfaltke to ide hladko, takmer samo. Riadiaca jednotka motora však nie je rozmarná a nič nedaruje zadarmo. 
Na prudkom kopci sa takmer nedá ísť na najťažšom prevode. Keďže e-bike je konštruovaný ako pedelec – teda asistent pri pedálovaní, musím krútiť pedálmi pri istej kadencii, inak sa nepohnem.

Keď si ale vychytám ten správny prevod z 10-rýchlostnej kazety, idem hore ako majster s najlepšou kondičkou na svete

Z asfaltu odbáčam na šotolinu s výšľapom obohateným koreňovými a kamennými úsekmi a dostávam prvé zaucho. V najsilnejšom turbo móde zadné koleso prešmykuje, jazda v stoji je takmer nemožná, pretože e-bike chce byť proste prvý a môj názor ho nezaujíma. Ubratie asistencie o jeden stupeň na mód "e-mtb" mu uberá trochu testosterónu a z divého býka sa razom stáva ťažný kôň. 
Tu treba podoktnúť, že v ostrom teréne už treba ovládať techniku jazdy.

Na vrchole kopca, kde zvyknem oddychovať sa teraz rovno púšťam dole trailom. 


 

Smerom dole


Pohodlný rám s dobre zvolenou geomeriou robí z jazdy smerom dole ozajstný zážitok. Je pevný a nekrúti sa. Tlmenie od Manitou pekne žehlí nerovnosti.

Integrovaná batéria spolu s motorom tvoriac najväčšiu hmotnostnú penaltu, sú múdro umiestnené pomerne nízko v ráme, čím k zemi posúvajú aj ťažisko. E-bike preto v zjazdoch pôsobí veľmi stabilne.

Na točitých a členitých trailoch je tiež nutné zvážiť zvolenú úroveň asistencie. Ak si radi prišliapavate pri výjazde zo zákrut, pri vyšších módoch sa môže stať, že bicykel bude o krok pred vami a na mieste, kde sa normálne koncentrujete na zlepšenie plynulosti jazdy, teraz budete bojovať o existenčné zotrvanie v sedle.

"Pustiť to" smerom dole však nie je veľký rozdiel oproti “obyčajnému” biku, čo hodnotím nanajvýš pozitívne.
 

Treba preto trochu cviku, kým si človek vychytá aký mód, resp. úroveň asistencie pedálovanie je kedy vhodná a prínosná. Následne sa dá aj dávkovať, na aký tréning mám v ten ktorý deň chuť. Pretože aj na e-biku sa dá poriadne zamakať. Voľba je len na pilotovi.



 

Verdikt:



Corratec E-Power RS 150 29 CX je všestranný a pohodlný e-bike so skvelými jazdnými vlastnosťami a parádne jazdiacim motorom. Ako celok ladí nie len dizajnovo, ale aj pri jazde v akomkoľvek teréne.
To všetko podčiarknuté férovou cenou zľahka nad štyri tisícky, ktorá konkuruje porovnateľným modelom “klasických” bicyklov strednej a vyššej triedy.


+ Plusy


+ výborne vyzerajúci a pohodlný rám s dobrým tlmením od Manitou
+ všestranná geometria
+ skvelé vlastnosti motora Bosh CX 
+ integrovaná batéria v spodnej rámovej trubke s možnosťou vyberania a externého nabitia
+ možnosť namontovania košíka na fľašu


- Mínusy


- absencia teleskopickej sedlovky pri tomto modeli
- skúsenejší jazdec orientovaný smerom dole bude potrebovať agresívnejší plášť minimálne dopredu




Tento bike odporúčame jazdcovi, ktorý chce posúvať svoje limity a baví ho rôznorodý terén. Má zmáknutú základnú techniku jazdy v teréne, alebo by sa ju chcel poriadne naučiť. Jazdec, ktorý vie doceniť jeden z najväčších benefitov e-bikov – dostať sa na obľúbený trail čo najrýchlejšie a za rovnaký čas ako na nemotorovom biku prejsť o kus väčšiu vzdialenosť.



Corratec E-Power RS 150 29 CX kúpite v predani/ e-shope www.procycling.sk na tomto linku.

Celú ponuku e-bikov Corratec si viete pozrieť pod odkazom: http://www.procycling.sk/znacka/corratec/e-bikes