Súhlasím
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré používame na poskytovanie služieb, prispôsobenie reklám a analýzu prenosov.
Načítavam...

Ski servis Montana alebo ako a prečo profesionálne servisovať lyže a snowboardy

V týchto riadkoch si priblížime proces servisu lyží (alebo snowboardu). Brúsenie hrán, voskovanie či prípadné zalievanie sklznice po jej poškodení.


Dostať sa na svah s ideálnymi podmienkami a v ideálnom počasí je častokrát sviatok. Preto by bolo škoda, pokaziť si skvelé zážitky na lyžiach či doske, ktoré možno boli drahé, no nie pravidelne a odborne udržiavané. 

Profesionálny servis vráti používaným, či dokonca poškodeným lyžiam späť skvelé jazdné vlastnosti. 



Prečo servisovať lyže a snowboardy? 


Základný servis sa viac menej skladá z brúsenia sklznice, hrán a voskovania sklznice. 

So správne nabrúsenými hranami si vieme užiť jazdu aj na tvrdšej a miestami zľadovatelej zjazdovke a lyže či snowboard pekne držia a sú ovládateľné. Samozrejme, ak je sneh mäkký, tak ostré hrany nič nepokazia.

V mäkšom snehu zas môže potrápiť, dokonca pokaziť zážitok z jazdy, nenavoskovaná sklznica. Viacero ľudí vo voskovaní sklznice nevidí až taký zmysel, čo je ale chyba. 
Tak ako správne nabrúsené hrany, tak aj správne navoskovaná sklznica umocňujú zážitok a bezpečnosť jazdy. Pri nenavoskovanej lyži, sa sneh môže lepiť na sklznicu, čo môže spomaľovať lyžiara a zhoršovať ovládateľnosť. Vosk taktiež konzervuje a ochraňuje celú sklznicu, ktorá sa tak menej vysušuje a vydrží dlhšie. 
Je to teda podobné ako s krémom na pokožke.




Pred prvým lyžovaním v sezóne, na konci sezóny, či pri zásadnom poškodení ihneď po lyžovaní - servis by mal byť pre každého lyžiara samozrejmosť.

Tak neváhajte a zverte Vaše lyže či snowboard do našich rúk. Pracujeme na profesionálnych strojoch značky Montana a s prémiovými voskami Swix.



Čo všetko zahŕňa servis lyží a snowboardov?



1. Príprava lyží a pomôcok

Prvým predpokladom je, že lyže sú už nejaký čas v teple. Nie je vhodné servisovať lyže, keď sú studené, nakoľko pri zalievaní sklznice zalievací materiál horšie lepí a tak je možné, že hneď vypadne zo zaliatej diery. Taktiež samotné voskovanie je jednoduchšie, keď je lyža izbovej teploty ako keď je studená, nakoľko vosk sa ľahšie vpije.


2. Vyčistenie a poutieranie lyží

Lyže treba poutierať od vody, prachu, špiny, či iných nečistôt ktoré by mohli znepríjemniť brúsenie, zalievanie a voskovanie sklznice, alebo aj poškodť stroj na ktorom sa servis robí.

cistenie lyze


3. Prebrúsenie sklznice
Prebrúsenie slúži na zrovnanie sklznice a odstránenie menších rýh na sklznici.


4. Zalievanie dier a rýh
Ak lyža nemá škrabance, ktoré treba zaliať, tento bod môžeme vynechať. Ak má, na zalievanie môžeme použiť napríklad kofixové tyčinky, ktoré sú na to určené. Tyčinka sa jednoducho nataví v zalievacej pištoli a natečie do ryhy. V domácich podmienkach sa dá tyčinka zapáliť a nakvapkať do ryhy. Po zaliatí necháme lyžu vychladnúť, aby kofix dobre zatvrdol v ryhe. Následne ho prebrúsime do roviny.


5. Brúsenie hrán a štruktúra sklznice
Hrany sa brúsia na rôzne uhly, či už podľa osobnej preferencie, alebo podľa odporúčania výrobcu. Hrany sa samozrejme dajú ručne nabrúsiť pilníkom, no oveľa presnejšie je brúskou na to určenou, vďaka ktorej sa oveľa ľahšie dodržiava želaný uhol. Po brúsení treba hrany prečistiť, aby neostali žiadne obrúsené časti hrany na sklznici.

brusenie lyze rucne brusenie lyze stroj



U nás v servise vieme nabrúsiť hrany presne podľa Vami zvolého uhla. Pri brúsení hrán totiž každý polstupeň či už v spodnom alebo vrchnom uhlovaní, vie na tvrdom podklade spraviť veľký rozdiel v prejave lyží.


Štruktúra na sklznici

Rekreačné lyže majú väčšinou lineárnu štruktúru sklznice. Sklznica je hladká a menej náročná na servis. Krížová, alebo vario štruktúra lyží sa používa pri vyšších - závodných modeloch. Ide o sklznice "so vzorom", pričom takto konštruovaná lyža je nie len rýchlejšia, ale vyžaduje servis na tzv. štrukturovacom kameni, ktorý u nás taktiež ponúkame.




6. Voskovanie
Dôležitý je výber vosku. Vosk sa delí podľa teploty ovzdušia či snehu. Samozrejme existujú aj univerzálne vosky, ktoré sa väčšinou používajú v ski servisoch na bežné voskovanie pre rekreačných lyžiarov. Vosk sa najlepšie roztápa o žehličku. Takýmto spôsobom ho môžeme nakvapkať na sklznicu. Vosk sa potom dá ľahšie rozžehliť rovnomerne po sklznici. Pri vačšom počte voskovaných lyží sa používa voskovací valček.


voskovanie voskovacka voskovanie zehlicka



7. Zoškrabanie nadbytočného vosku
Po zaschnutí a vychladnutí vosku je čas na oškrabanie nadbytočného vosku. Najvhodnejšie sú plastové škrabky. Vosk sa zaškrabáva v smere od špičky lyže k pätke. 

skrabanie vosku



8. Vyleštenie sklznice
Po oškrabaní nadbytočného vosku treba lyžu vyleštiť kefou alebo na to určenom páse strojovo. Lyža sa taktiež kefuje od špičky k päte. 


lestenie a skrabanie stroj lestenie kefa





Ak si na podobný servis netrúfate doma - prenechajte starostlivosť o Vaše lyže či snowboard odborníkom. Či už ide o sklznicu s lineárnou, krížovou alebo vario štruktúrou - my sa o ne postaráme u nás v ski servise