Ako vybrať správny bicykel - sprievodca kategóriami bicyklov

Ako vybrať správny bicykel - sprievodca kategóriami bicyklov

  Kategórie: Poradenstvo
 25.03.2019

Výber nesprávneho druhu bicykla pre začínajúceho cyklistu, môže celkový dojem a vzťah k cyklistike ako takej pokaziť.

Preto pred samotným nákupom je dobré mať aspoň základný prehľad o jednotlivých typoch bicyklov a ich primárnom použití.



 

Ak ste sa rozhodli začať bicyklovať, prvá a najdôležitejšia vec je ujasniť si, akému druhu cyklistiky sa chcete venovať, resp. v akom teréne plánujete najviac jazdiť. Podľa toho si zvolíte optimálny typ bicykla.

Plánujete bicykel hlavne na presun do práce? Chcete bicykel na výlety po hrádzi? Alebo by ste radi zablúdili do hôr?

V dnešnej dobe je výber naozaj široký, čo však laika môže priviesť do rozpakov.

V nasledujúcich riadkoch zúročíme naše dlhoročné skúsenosti predajcov a aktívnych cyklistov a priblížime základné informácie pre výber toho najvhodnejšieho bicykla pre rekreačného cyklistu.

 

Základné členenie bicyklov podľa kategórií:

        cestné

        horské

        krosové

        mestské

        elektrické

        detské

        „medzikategórie“ – trekking, fitness, gravel

 

 

 

Cestný bicykel

Plánujete hltať kilometre po spevnených cestách a baví Vás rýchlosť?

Cestný bicykel je určený primárne na jazdu po asfalte a spevnených komunikáciách a na dosiahnutie čo najvyššej rýchlosti.

Charakteristickým znakom segmentu sú riadidlá tzv. „barany“, ktoré svoje meno dostali podľa zahnutého tvaru. Štandardom sú kolesá s priemerom 28“, označované aj ako 700C. Cestné bicykle brzdili od svojho počiatku ráfkové (čeľusťové) brzdy. V posledných rokoch však aj na cestných bicykloch možno badať trend kotúčových (diskových) bŕzd, prevzatých z horskej cyklistiky. Tie majú oproti ráfkovým lepšiu dávkovateľnosť brzdnej sily.

Polovica súčasne predaných cestných bicyklov je na kotúčových brzdách

Už viac ako polovica momentálne predaných cestných bicyklov je na kotúčových brzdách


Jazda na „cesťáku“ má skôr športovejší charakter, keďže posed je prispôsobený na čo najmenší odpor vzduchu. Jazdec sedí pomerne predklonený, čo nemusí vyhovovať práve rekreačným cyklistom.

Dnešné geometrie cestných bicyklov však ponúkajú možnosti aj tým jazdcom, pre ktorých nie je aerodynamika to najpodstatnejšie a viac uprednostňujú komfort.

Cestný bicykel si vyberajte hlavne vtedy, ak viete, že sa chcete voziť iba na spevnených cestách. Úzke plášte spolu s tuhým rámom totiž neznesú náročnejší terén.

 

 

Horský bicykel

Ideálny víkend na bicykli si predstavujete v horách a nezľaknete sa ťažšieho terénu? Prípadne cesta do Vašej práce pripomína tankodrom?

Horské bicykle sú určené na jazdenie v každom teréne. Od ťažkých kamenistých až po hladké cesty, ak tomu prispôsobíte plášte.

Horské bicykle sa dnes štandardne vyrábajú s dvoma rôznymi priemermi kolies. Väčšie 29" kolesá, ktoré sú rýchlejšie v porovnaní s 27,5" kolesami. Menší z rozmerov je však ľahšie ovládateľný a obratnejší v teréne. Po dlhé roky bol ale štandard 26" koleso. Dnes ho nájdete na juniorských bicykloch, alebo tzv. „dirt“ bicykloch slúžiacich primárne na skákanie.

Dnešný trend XC, alebo cross-country bicyklov je použitie 29 palcových kolies

Dnešný trend XC, alebo cross-country bicyklov je použitie primárne 29 palcových kolies


Rám horského bicykla je robustný a vydrží aj horšie zaobchádzanie v ťažšom teréne. Komfortu pomáha aj odpružená vidlica, ktorá je aj na najlacnejších horských bicykloch dnes už samozrejmosťou. Podobne ako aj kotúčové brzdy. Umiestnením pri nábojoch kolies ďalej od zeme sa zároveň nezašpinia tak ľahko ani v blatistých podmienkach.

Horské bicykle sa vyrábajú ako s pevnou zadnou stavbou, tak aj s odpruženou zadnou stavbou, pre ešte väčšiu efektivitu a úroveň pohodlia pri jazde v teréne. Hodnotu odpruženia pri zadnej stavbe a vidlici udáva tzv. výška zdvihu. Táto hodnota udávaná výrobcom vlastne hovorí o tom, o koľko centimetrov sa vie tlmiaca jednotka maximálne zanoriť.

Celoodpružený bicykel je efektívnejší v nároťnejšom teréne. Jeho cena však býva spravidla vyššia

Celoodpružený bicykel je efektívnejší v nároťnejšom teréne. Jeho cena však býva spravidla vyššia ako pri pevnom ráme 


Podľa výšky zdvihu odpruženia sa následne odvíja použitie horského bicykla. Čím je odpruženie s vyšším zdvihom, tým horšie sa s bicyklom stúpa do kopca a tiež je zvyčajne ťažší. Bicykle so zdvihmi nad 160 mm sú konštruované hlavne na zjazd z kopca dolu. Naopak, čím je zdvih menší, tým je bicykel viac určený aj pre jazdu do kopca a má menej náročné ovládanie.

 


Krosový bicykel

Kategória bicyklov vhodná pre rekreačných cyklistov na presuny po rôznych typoch terénov, od asfaltu až po nespevnené a ľahšie lesné cesty, no umožňujúc zdolať väčšinu bežných povolených cyklistických chodníkov.

Štandardom sú kolesá rozmeru 28“ tak, ako pri cestných bicykloch. Ráfiky však bývajú širšie, čo umožňuje použitie univerzálnejších pneumatík, ktoré idú pomerne dobre na asfalte aj na šotoline, no zvládnu aj menej náročný terén. Väčšina bicyklov je vybavená aj odpruženou vidlicou.

Krosový bicykel so štandardným priemerom kolies 28 palcov


„Krosáky“ možno už dnes zakúpiť aj v pomerne vysokých výbavách a v štvorciferných sumách s komponentmi určenými pre horské bicykle, čo im pridáva na odolnosti a spoľahlivosti aj v náročnejších podmienkach.

 

  

Mestský bicykel

Ak máte to šťastie, že žijete v meste s cyklochodníkmi a Vašou prioritou je pohodlie a bezpečnosť, prípadne ste fajnšmeker, ktorý hľadá retro alebo funkčný dizajnový kúsok, mestský bicykel je to pravé pre Vás.

Mestský bicykel "holandského" typu


Mestské bicykle mávajú rôzne priemery kolies, no vyznačujú sa pohodlnou geometriou. Často sú plne vybavené blatníkmi a svetlami. Tiež majú nosiče na batožinu a prípadne aj košíky, kde si vie cyklista odložiť napríklad nákup, prípadne menšie plemeno psíka. Rozsah prevodov býva zväčša nižší. Neobvyklý nebýva ani jeden stály prevod, pokiaľ je bicykel určený prevažne na roviny.

 

 

Ženské bicykle

Rôzne značky majú rôzny pohľad na kategóriu bicyklov určených pre nežné pohlavie. Niektoré značky takúto kategóriu prakticky nerozlišujú, na opačnej strane sú značky bicyklov priamo určené pre ženy.

Vo všeobecnosti sa ale dámske bicykle od pánskych odlišujú najmä spustenou hornou rámovou rúrkou, ktorá vedie takmer rovnobežne s dolnou rámovou rúrkou.

Dámsky rám s charakteristickou zníženou trubkou

Dámsky rám s charakteristickou zníženou rámovou trubkou


Existujú však aj bicykle, najmä horské a cestné, ktoré majú rám totožný s pánskym ekvivalentom, no sú určené dámam. Rozdiely sú docielené výberom komponentov ako sedlo, či kokpit, v neposlednom rade dizajnom určenému pre ženy.

 

 

Detské bicykle

Ako napovedá názov, sú určené pre deti. Vyrábajú sa v rôznych veľkostiach tak, aby sedeli na každú výšku dieťaťa. Na rozdiel od „dospeláckych“ bicyklov sa veľkosti neudávajú pre veľkosť rámu, rozhodujúca je veľkosť, resp. priemer kolies.

Najbežnejšie dostupné veľkosti sú 12, 14, 16, 20, 24 a kedysi štandard pre „dospelákov“ - 26 palcov. Spomenuté delenie zabezpečuje vekové pokrytie detí od cca 2 rokov až do 14 rokov.

Príklady detských bicyklov rôznych rôznych priemerov kolies


Malí cyklisti začínajú väčšinou na 12“ odrážadlách. Vo väčších veľkostiach sú kľuky s pedálmi samozrejmosť. Pri menších bicykloch nájdete tzv. torpédo brzdy, teda dieťa brzdí šliapnutím pedálov proti smeru jazdy. Väčšie bicykle už disponujú prehadzovačkami, prešmykmi a ráfkovými, či dokonca kotúčovými brzdami.

Od výšky 150 cm môžete už uvažovať o kúpe najmenších veľkostí z bicyklov pre dospelých. Detské bicykle a to najmä tie s väčším priemerom kolies, pripomínajú tvarom najčastejšie horské bicykle.

Pri výbere detského bicykla je potrebné zohľadniť najmä výšku a schopnosti dieťaťa. Uponáhľanie sa nevypláca a môže zbytočne viesť k nepríjemným prvým skúsenostiam na bicykli.

 

 

 

„Medzikategórie“

Pohľad na jednotlivé kategórie sa u mnohých výrobcov, predajcov, ale aj spotrebiteľov líši.

Trekingový bicykel je podobný krosovému. Na prelome milénií vlastne kategória kros neexistovala. Trekingový bicykel je často kompletne vybavený nosičmi, blatníkmi a osvetlením s použitím na dlhšie cestovateľské presuny s batožinou. Zväčša máva odpruženú vidlicu. Plášte majú agresívnejší dezén, ale stále sú užšie ako na horských bicykloch.

        Trekingový bicykel


Kategória fitness je niečo medzi krosom a mestským bicyklom. Fitness bicykle majú geometriu „uvoľnenejšiu“ ako cestné bicykle a sú vybavené rovnými riadidlami. Plášte sú širšie s hladším dezénom. Predná vidlica je pevná a ich využitie je hlavne v mestskej premávke, hrádzach a spevnených cestách.

Fitness bicykel


Gravel kategória hrá prím posledných pár rokov a neustále naberá na popularite. Ide o odolné bicykle pôvodne určené na expedície (tzv. bikepacking), no ich všestrannosť ich predurčuje napríklad aj na dochádzanie do práce. Gravel bicykle majú rámy podobné s cestnými bicyklami, no dôraz sa kladie viac na pohodlie ako na rýchlosť. Rovnako zdieľajú „barany“ (zahnuté cestné riadidlá) a priemer kolies.

   Gravel bicykle


Na rozdiel od cestných bicyklov rám a vidlica gravelu pojme jednak širšie plášte, čím sa stáva bicykel univerzálnejší a pohodlnejší v ťažšom teréne. Štandardom bývajú návarky na nosiče pre jazdu s batožinou.

 

 

Elektrické bicykle

Túto kategóriu si nechávame schválne na koniec. Elektrické bicykle, alebo e-biky, ako už názov sám napovedá, majú elektrický motor. Ide však o tzv. „pedelec“, teda elektronický asistent.  Znamená to, že motor asistuje pri pedálovaní a teda pomáha iba v prípade, že jazdec otáča kľukami.

Maximálna rýchlosť, do ktorej pohon e-biku asistuje je ohraničená legislatívou Európskej Únie do 25 km/h. Nad túto hranicu sa motor vypína.

Zväčša je možné voliť si rôzne úrovne asistencie. Zvolená úroveň má vplyv aj na výdrž batérie.

Preto na zdanlivo jednoduchú otázku: „Ako dlho vydrží baterka na e-biku?“, neexistuje jednoduchá odpoveď.

E-biky sa rozdeľujú podľa kategórií použitia, podobne ako je popísané v tomto článku pri „klasických“ bicykloch.

Rozdiel je aj v konštrukcií a druhu motora a integrácie batérie.

Celoodružený elektrický bicykel s integrovanou batériou a stredovým motorom značky Bosch


Lacnejšie mestské ale aj cestné e-biky mávajú motor v zadnom náboji. Horské  elektrické bicykle mávajú motor integrovaný v ráme v oblasti kľúk.

Batéria býva zvyčajne umiestnená v oblasti spodnej rámovej  rúrky. Pri základných typoch e-bikov sa môžeme stretnúť s batériou umiestnenou na zadnom nosiči.

Umiestnenie batérie k ťažisku bicykla zlepšuje jazdné vlastnosti, čo jazdec uvíta najmä v teréne. Špecifický „hrb“- batérie nasadenej z vrchnej strany spodnej rámovej rúrky postupne strieda nahrádza konštrukcia s integrovanými batériami.

Moderný cestný e-bike ani nerozoznať od "klasického" bicykla

 

Vývoj technológií elektrických bicyklov ide každým rokom dopredu, preto ak nemáte pred kúpou jasno, prípadne sa nevyznáte vo všetkých pojmoch a označeniach, radi vám s výberom pomôžeme.

Ak ste ešte nemali skúsenosť s e-bikom, pred kúpou odporúčame vyskúšať si jazdu s elektrickým asistentom. 

 

Pro Cycling prináša zákazníkom možnosť zapožičania bicyklov prostredníctvom požičovne Pro Cycling Rental (ktorú navštívite kliknutím na tento odkaz).

Navyše, ak sa rozhodnete pre kúpu bicykla v rovnakej cenovej hladine, ako ten, ktorý ste si zapožičali, z predajnej ceny vám bude odpočítaná cena výpožičného.

 

Veríme, že uvedené riadky vám pomohli zorientovať sa vo svete bicyklov. Pri výbere vášho vysnívaného tátoša vás radi privítame v kamennej predajni v Petržalke, ako aj v e-shope www.procycling.sk.  Ak máte nejaké ďalšie otázky, prosím obráťte sa na obchod@procycling.sk a radi vám ich zodpovieme.