Súhlasím
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré používame na poskytovanie služieb, prispôsobenie reklám a analýzu prenosov.
Načítavam...

Prehľad základných atribútov motorov e-bikov

Motor predstavuje srdce každého e-biku. Preto by to mala byť jedna z najdôležitejších vecí, na ktorú pri kúpe nového e-biku prihliadať. 

Čo však znamenajú všetky tie čísla, ktoré udávajú výrobcovia? Ako ich interpretovať a na ktoré sa treba sústrediť? Poďme si ich spoločne priblížiť.


Šliapnutie do pedálov a celkovo charakter jazdy definuje niekoľko premenných. Veľký podiel na jazde má ich výsledná kombinácia zvolená výrobcom ako aj spôsob, akým samotný jazdec jazdí. E-bike ako taký však charakterizuje hlavne motor. Poďme si tie najdôležitejšie premenné každého motora e-biku bližšie predstaviť.

 

 

Predstavenie základných vlastností motora e-biku

 


Výkon

Výkon motorov sa meria vo wattoch. Priemerný výkon - známy tiež ako nominálny výkon - nesmie prekročiť priemerne 250 W počas 30 minút – tak ako je to regulované legislatívou Európskej únie! Všetky predávané motory musia spĺňať túto normu, ich reálny hraničný výkon je však častokrát dvoj – až trojnásobný.

Výrobcovia, ale často aj samotný zákazníci prezentujú výkon, ako najdôležitejšiu premennú hodnotu e-biku. Pri samotnej jazde na ceste alebo v teréne nám to však neprezradí, ako sa bude daný e-bike chovať.

 


Krútiaci moment

Krútiaci moment je uvedený v newton metroch a hovorí nám, aký silný je motor. Vyjadruje schopnosť motora rozkrútiť zadné koleso.

Na bežnom, ľudskou silou poháňanom bicykli, to znamená schopnosť otáčať pedále a ramená kľuky. Vyšší krútiaci moment ľahšie otočí koleso a vytvorí viac zrýchlenia, najmä pri rozbiehaní bicykla. S vyšším krútiacim momentom je teda jednoduchšie rozbehnúť (e-)bike.



Úroveň podpory

Úroveň podpory, alebo tzv. support level predstavuje mieru, akou nám motor e-biku pri pedálovaní pomáha.

Výrobcovia používajú percentuálnu stupnicu na definovanie úrovne podpory.

Ak motor poskytuje podporu v najvýkonnejšom režime 300%, predstavuje to trojnásobok sily, ktorú jazdec vloží do pedálov. V závislosti od motora sa môže úroveň podpory pohybovať od 50% do viac ako 400% (v niektorých prípadoch dokonca až 500%).

Čím viac úrovní podpory má motor, tým presnejšie ho možno prispôsobiť konkrétnemu jazdnému scenáru. Týmto spôsobom môžete rozsah zvýšiť prepnutím do režimu Eco alebo pokoriť strmý kopec v najvýkonnejšej úrovni podpory.

Väčšina motorov má progresívny režim, ktorý prispôsobí úroveň asistencie vášmu vstupu. Týmto búrajú výrobcovia ilúzie o tom, že stačí zatlačiť do pedálu a jazdec letí vpred ako šíp.

Množstvo vstavaných snímačov detekuje silu, ktorú jazdec použije pri pedálovaní a podľa toho nastaví úroveň podpory - čím viac zatlačíte do pedálov, tým viac vám teda motor pomôže.

To zaručuje prirodzený a intuitívny zážitok z jazdy, najmä v horskom teréne. Jazdec tak nadobúda pocit „majstrovskej kondičky“.

 

 

Váha a rozmery

Pri e-bikoch je dôležité posunúť ťažisko čo najbližšie k zemi a stredu bicykla, s cieľom dosiahnuť optimálne jazdné vlastnosti podobné klasickému bicyklu. Výrobcovia sa preto snažia váhu aj rozmery znížiť pri predstavení každej novej generácie motora.

Tak ako platí v cyklistike všeobecne – čím ľahšie, tým lepšie. Hmotnosť dnešných top stredových motorov sa pohybuje okolo 2,5 -3 kg.

To isté platí o rozmeroch. Motor novej generácie Bosh Performance CX 2020 je oproti svojmu predchodcovi takmer o polovicu menší a až o 1,3 kg ľahší.

Kompaktnejšie rozmery motorov spolu s integrovanými batériami v ráme konštruktérom nespôsobujú až také obmedzenia pri dizajne a funkčnosti. Dvojnásobne to platí najmä pri celoodpružených bicykloch.

 

 

Firmware, továrenské nastavenie a vyladenie motora

 

Ten istý motor a jeho chovanie sa môže na bicykloch rôznych značiek diametrálne líšiť.

Bosh výrobcom bicyklov neumožňuje zmeny v nastavení motora a preto aj pri rôznych značkách elektrických bicyklov máte veľmi podobný pocit správania sa pohonu.

Iní výrobcovia motorov ako napríklad Yamaha, umožňujú vyladiť firmware pre konkrétne modely bicyklov. Výrobcovia tak môžu do veľkej miery upravovať vlastnosti tak ako si želajú.

Celoodpružené enduro s tým istým motorom ako XC e-bike s pevnou zadnou stavbou preto môže poskytovať úplne iný charakter „správania sa“ motora.

 

 

Batéria

Podľa tabuliek -ako dlho vydrží batéria, závisí od kombinácie jej kapacity a „spotreby“ motora. Na opis kapacity batérie používame watthodiny (Wh).

Plne nabitá batéria 500 Wh teda vydrží 2 hodiny, ak motor počas tejto doby spotrebuje konštantný výkon 250 W.

Na výkon batérie majú vplyv aj extrémne teploty, spôsob skladovania a samozrejme vek, resp. počet nabitých cyklov.


 

 


Aký ma e-bike dojazd, alebo ako dlho mi vydrží baterka?

 

Toto je veľmi obľúbená otázka našich zákazníkov. Na túto otázku neexistuje jednoznačná odpoveď. Pri dojazde na jedno nabitie majú totiž na celkovú vzdialenosť aj nasledujúce faktory a ich kombinácie:

  • Úroveň zvolenej asistencie motora
  • Terén – v ťažkom náročnom kopcovitom teréne sa dojazd skracuje
  • Štýl jazdy. Rovnako ako pri jazde autom. Spôsob brzda –plyn sa odzrkadlí na spotrebe oproti jazdeniu s „ľahkou nohou“
  • Hmotnosť jazdca a nákladu, ktorý vezie
  • Počasie -výkyvy vonkajšej teploty, extrémna zima alebo teplo, protivietor
  • Zásahy do firmwaru e-biku s cieľom odstrániť zákonom stanovený obmedzovač rýchlosti  (tzv. „čipovanie“ )

 

 

 

Pri kúpe nového elektrického bicykla predstavuje základ prihliadať na výber spoľahlivého a výkonného motora renomovaného výrobcu a predajcu. Ako z pohľadu spoľahlivosti, tak aj prípadného servisu.

 

Pro Cycling Vám preto prináša skvelý výber elektrických bicyklov svetových značiek -> kliknite na odkaz pre zobrazenie ponuky e-bikov


V nasledujúcom článku prinesieme porovnanie e-bike motorov najväčších svetových značiek. Ak ho chcete čítať medzi prvými, prihláste sa na odber newslettra cez tento odkaz.