Súhlasím
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré používame na poskytovanie služieb, prispôsobenie reklám a analýzu prenosov.
Načítavam...

Bicyklovanie v zime – 6 predpokladov na jazdu v nízkych teplotách

Cyklistika rozhodne nie je charakterizovaná ako zimný šport. Stačí ale vyjsť o kúsok zo svojej komfortnej zóny a aj priemerný jazdec si vie pri splnení niekoľkých predpokladov cyklistiku pri nižších teplotách užiť. 


V nasledujúcich šiestich bodoch si stručne zhrnieme predpoklady, po ktorých splnení si zimu užijete z úplne inej pespektívy - sedla bicykla.


1) (Zimný) Bicykel

V zimných mesiacoch je bicykel namáhaný omnoho viac v porovnaní s letnými mesiacmi. Soľ na cestách, blato a sneh v lesoch – to sú podmienky, ktoré kladú na starostlivosť o bicykel oveľa vyššie nároky.

Mnoho jazdcov preto cez zimu jazdí na svojich starých bicykloch, alebo si zadovážia lacnejšie modely – proste „zimáky“. Bicykle, ktoré nie sú vybavené drahými, či novými komponentami a ich rýchlejšie opotrebenie až tak nebolí.

Ako „zimák“ do lesa úplne postačí bicykel s pevným rámom. V šmykľavých, blatistých a snehových podmienkach stráca odpruženie častokrát zmysel.  Údržba je oproti celoodpruženému bicyklu o dosť ľahšia, keďže odpadá starostlivosť o tlmiace jednotky a čapy.

Počas (nielen) zimy obstojí gravel bike, ako skvelý tréningový nástroj. Možnosť obutia širších plášťov oceníte najmä na zimou zničených cestách.

 

 

 

2)  Plášte

Väčšina cyklistov cez zimu „dojazďuje“ pneumatiky zo sezóny. Odhliadnuc od veku a stavu plášťa, ktorý cez zimu plánujete jazdiť, uberte z tlaku, ktorý obvykle jazdíte v ideálnych podmienkach.

Do lesa volíme o niečo širšie pneumatiky (na horskom XC bicykli napr. 2,3 palca) v mäkšej zmesi, ktoré odpustia občasné chyby. Nižší tlak (hlboko pod 2 bary) napomôže spolu s mäkšou zmesou k lepšej trakcii. Táto kombinácia udrží zadok v sedle najmä pri prejazde cez vlhké a šmykľavé korene a kamene.


Aj na cestu sa oplatí zadovážiť si širšie plášte, prípadne špeciálne - určené do náročných podmienok. Aj väčšina závodných rámov umožňuje použitie plášťov so šírkou 28 mm. S nižším tlakom (okolo 6,5 baru) pridajú jazdcovi naviac kúsok pohodlia.

 

 

3) Technika jazdy

Pri zimnej jazde je dôležité nepoľavovať v pozornosti a pevne držať riadidlá. Pohľad smeruje vždy dopredu. Odporúčame ubrať z obvyklej rýchlosti, keďže či už na posypanej ceste, alebo v šmykľavom blate sa môže brzdná dráha potrebná na zastavenie bicykla predlžovať v porovnaní s ideálnymi letnými podmienkami.

V blate a snehu jazdíme na ľahších prevodoch a vyššej kadencii, ktorá pomáha bojovať s náročnejším terénom.

 

 

4) Oblečenie

Tu pomôže najviac osobná skúsenosť a to, ako človek pozná samého seba a svoje telo.

V každom prípade, základom je vždy kvalitná spodná vrstva odvádzajúca vlhkosť smerom od tela.

Ako strednú vrstvu volíme praktické a pohodlné technické oblečenie.

Posledná vrstva by mala byť nepremokavá, neprefúkateľná, no zároveň dobre vetrať. Oplatí sa zainvestovať do zimnej bundy, ktorá má nielen dobrý strih, kopírujúci držanie tela cyklistu, ale spravidla býva ušitá z viacerých materiálov. Vrch je zvyčajne z odolnejšej tkaniny, ktorú neprefúkne a udrží telo v suchu aj pri jemnej prehánke. Bočné časti, alebo spodok rukávov zas z materiálu, ktorý dobre vetrá. 


Vďačným a praktickým doplnkom je šatka na krk (tzv. bufka), ktorú je možné natiahnuť cez uši pod prilbu, či použiť ju ako kuklu.


foto: bikerumor.com 


Rozdielne oblečenie však volíme, ak sa chystáme na cestu alebo do lesa.

Na cestu sa spravidla oblečieme teplejšie. Pri rýchlosti 30 km/h a prípadnom vetre sa pocitová teplota môže výrazne znížiť.

Ruky si chránime teplými rukavicami. Aj v prípade, ak nemáme zimné tretry, volíme dostatočne teplé návleky na tretry. Chránime si hlavu aj tvár – v tomto prípade dobre poslúži kukla.

V lese zvyčajne nie sme vystavovaní až takým negatívnym poveternostným vplyvom ako na ceste. Tu spravidla platí, že ak vyjdeme pred výjazdom z domu, môže nám byť trochu chladno. Telo sa pri aktivite o chvíľu zohreje a chceme sa naopak vyhnúť zbytočnému prehrievaniu.

 

 

5) Keď jazdíme,  tak jazdíme

Počas chladnejších mesiacov sa počas jazdy sústredíme hlavne na jazdenie. Oddychujeme spravidla krátko, aby sme „nevychladli“.

Aj vo funkčnom oblečení totiž pri dlhšej pasivite, najmä ak sme už spotení, môže dôjsť ľahko k prechladnutiu a následným zbytočným zdravotným komplikáciám.

 Dĺžku a intenzitu výjazdov preto prispôsobujeme „zimnej“ kondícii. Volíme spravidla kratšie a jednoduchšie tréningy.

 

 

6) Doplnky, ktoré by v zime nemali chýbať

Ak plánujete jazdiť na cestnom bicykli v zimných mesiacoch aj s partiou, v rámci kolegiality, by ste si mali zadovážiť aj set blatníkov. Zimné nečistoty z krajníc tak neskončia na vašom oblečení, alebo na oblečení či v tvárach jazdcov, ktorí sa držia v balíku za vami.

Spravidla plánujme kratšie výjazdy a časovou rezervou kvôli krátkym dňom. Berieme si so sebou vždy aspoň základnú sadu svetiel, aby sme boli počas súmraku videní.

Nutné je dodržiavať pitný režim. Vyhýbame sa však ľadovej vode, čomu predídeme prípravou vlažného čaju do cyklistickej termosky (overený model, ktorý používame nájdete tu).


 

 


Každé ročné obdobie má svoje čaro, zimu nevynímajúc. Cyklistika má byť hlavne o zábave. A jazdenie v zime, najmä v lese na snehu zábavou naozaj je.

Nehovoriac o fakte, že pri sadnutí na bicykel v prvé jarné dni sa netreba bicyklovanie „opäť učiť“.

 

Ak vás ale zima predsa len k cyklistike neláka, existujú výborné alternatívne športy a aktivity, ktoré vás pripravia do ďalšej sezóny, ako napríklad:

 

...ktoré si bližšie priblížime v budúcom článku.



Páčil sa vám článok a chceli by ste podobný obsah dostávať medzi prvými? Kliknite sem pre odber newslettra.